Inhoudsopgave:
    sven-kersten-spixels-2-1600x1600-compressed
    Sven Kersten

    12 april 2022 in

    6 minuten lezen

    Genereer meer leads met leadgeneratie

    Inhoudsopgave:
      Leadgeneratie, lead magnets en leads verzamelen: het zijn van die typische marketingtermen die je om de oren vliegen zodra je op zoek gaat naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken. Want potentiële klanten ontdekken en aan jouw bedrijf binden, dát is uiteindelijk waar leadgeneratie om draait. In deze blog leg ik je precies uit wat leadgeneratie is én hoe jij zelf zorgt dat je een echte ‘lead magnet’ ontwikkelt.

      Wat is leadgeneratie?

      Leadgeneratie is een woord dat in ‘marketingland’ vaak wordt gebruikt. Het omvat eigenlijk alle activiteiten die je toepast om potentiële klanten te benaderen én aan jouw bedrijf te binden. Mensen die een potentiële klant zijn, noem je een ‘lead’. Zodra een lead iets bij jou koopt, is jouw lead dus omgezet in een klant. Hierin zijn ook weer verschillende stappen te volgen, want iemand kan een ‘koude lead’ zijn, maar ook een hele ‘warme lead’.

      Voorbeeld van een warme lead:

      Jij hebt een e-book dat gratis is te downloaden via jouw website. Eva komt via een advertentie op sociale media op jouw website terecht, drukt op de downloadknop en leest jouw e-book. Ze vindt het interessant en je blijft in haar hoofd rondspoken. Toch heeft ze nog niets bij jou gekocht, máár de interesse is gewekt. Je zou Eva kunnen omschrijven als een warme lead. Ze heeft immers al iets van jou gelezen, ze kent jouw aanbod en haar interesse is gewekt. Het e-book dat ze heeft gelezen is in dit geval jouw ‘lead magnet’.

      Voorbeeld van een koude lead:

      Jij hebt een geweldig aanbod en je weet zeker dat bedrijf A jouw ideale klant is. Alleen kent bedrijf A jouw organisatie nog niet, sterker nog, ze hebben nog nooit van jou gehoord. Toch besluit je om ze spontaan te bellen om over jouw aanbod te vertellen. Dit bedrijf zou je kunnen omschrijven als een koude lead. Ze hebben nog nooit van jou gehoord en toch ben jij van mening dat ze jouw ideale klant zijn. Het bellen van zo’n koude lead kan twee kanten op. Of ze wijzen je keihard af, of de interesse is gewekt en ze horen jouw verhaal graag aan.

      Een lead magnet ontwikkelen

      Een lead magnet ontwikkelen kan best lastig zijn. Daarom is het goed om de tijd te nemen om hier goed over na te denken.

      Het is goed om de volgende punten voor jezelf duidelijk te krijgen:

      • Waar kan jij je ideale klant écht bij helpen?
      • Tegen welk probleem lopen zij aan?
      • Welk aanbod verkoop jij het allerliefst én zou je willen promoten?
      • Welke waarde kan je weggeven om de interesse te wekken?
      • Wat kan je gratis weggeven en in welke vorm?

      Vaak zie je dat bedrijven kiezen voor een ‘gratis weggever’. Dit kan in vele vormen zijn, zoals een e-book met praktische tips en waardevolle informatie. Maar ook een casestudie of white paper als gratis download kan heel effectief werken. Uiteindelijk gaat het erom waar jouw potentiële klant behoefte aan heeft en wat bij jouw bedrijf past. Deze ‘gratis lokkertjes’ kan je zelf vullen met content waar jouw klanten echt iets aan hebben.

      Waar bestaat een goede weggever precies uit?

      Als je precies weet waar jouw klanten behoefte aan hebben is het tijd om een goede weggever te maken. Houd in gedachten dat veel mensen druk zijn en ze daarom geen zin (en tijd) hebben om ergens urenlang in te duiken.

      Tips voor een goede weggever:

      • Zorg dat het probleem van jouw ideale klant naar voren komt, zo wek je gelijk de interesse;
      • Houd het kort! Less is more. Een overkill aan informatie kan ook averechts werken;
      • Praat in de taal van jouw klanten en vermijd vakjargon;
      • Gebruik actiegerichte opsommingen die opvallen in de tekst;
      • Wees niet bang om te veel waarde weg te geven;
      • Zorg dat je origineel bent, mensen zitten niet op de zoveelste standaard weggever te wachten;
      • Deel tips waar jouw lezer écht iets aan heeft, zodat ze ermee aan de slag kunnen.

      Uiteindelijk gaat het erom dat je een weggever als lead magnet ontwikkelt die jouw aanbod goed laat zien én oprecht interessant is voor jouw doelgroep.

      Zelf aan de slag met leadgeneratie

      Ben jij er klaar voor om zelf aan de slag te gaan om meer leads te verzamelen? Dan wil ik je er als laatste op wijzen dat jouw website ook een hele belangrijke lead magnet is. Tenminste, wél als je er goed over nadenkt! In mijn e-book deel ik alvast zes tips om een succesvolle website neer te zetten. Download mijn gratis e-book hier.

      Sven Kersten

      Sven Kersten

      Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van De Ideale Website, zonder dat je een grote investering hoeft te doen.

      Reageer op dit artikel

      Je e-mailadres wordt niet zichtbaar of gedeeld met anderen.

      Anderen bekeken ook

      spixels-sven-kersten-strategie-1900x1267_compressed

      In 5 stappen de ideale website laten maken

      1.  Wensen: weet wat je wil zien op de website Dit...
      10 Onpage SEO TIPS

      10 Belangrijke On-Page SEO Tips voor je Website

      Wat is een zoekterm? Een zoekterm is een woord of zin...
      Privacy Analytics

      Waarom privacy gerichte analytics de toekomst worden

      Privacy gerichte analytics worden steeds populairder. En dat is niet gek....
      Scroll to Top
      Sven Kersten

      Sven Kersten

      Beschikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur.

      9:00 uur ben ik weer online!

      Sven Kersten
      Hey 👋
      Wat kan ik voor je doen?
      WhatsApp