Wooden blocks with magnet icons pull a person in a row blocks. Recruiting and search talent workers

Sven Kersten

in

Conversie

6 minuten lezen

Genereer meer leads met leadgeneratie

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is een woord dat in ‘marketingland’ vaak wordt gebruikt. Het omvat eigenlijk alle activiteiten die je toepast om potentiële klanten te benaderen én aan jouw bedrijf te binden. Mensen die een potentiële klant zijn, noem je een ‘lead’. Zodra een lead iets bij jou koopt, is jouw lead dus omgezet in een klant. Hierin zijn ook weer verschillende stappen te volgen, want iemand kan een ‘koude lead’ zijn, maar ook een hele ‘warme lead’.

Voorbeeld van een warme lead:

Jij hebt een e-book dat gratis is te downloaden via jouw website. Eva komt via een advertentie op sociale media op jouw website terecht, drukt op de downloadknop en leest jouw e-book. Ze vindt het interessant en je blijft in haar hoofd rondspoken. Toch heeft ze nog niets bij jou gekocht, máár de interesse is gewekt. Je zou Eva kunnen omschrijven als een warme lead. Ze heeft immers al iets van jou gelezen, ze kent jouw aanbod en haar interesse is gewekt. Het e-book dat ze heeft gelezen is in dit geval jouw ‘lead magnet’.

Voorbeeld van een koude lead:

Jij hebt een geweldig aanbod en je weet zeker dat bedrijf A jouw ideale klant is. Alleen kent bedrijf A jouw organisatie nog niet, sterker nog, ze hebben nog nooit van jou gehoord. Toch besluit je om ze spontaan te bellen om over jouw aanbod te vertellen. Dit bedrijf zou je kunnen omschrijven als een koude lead. Ze hebben nog nooit van jou gehoord en toch ben jij van mening dat ze jouw ideale klant zijn. Het bellen van zo’n koude lead kan twee kanten op. Of ze wijzen je keihard af, of de interesse is gewekt en ze horen jouw verhaal graag aan.

Genereer meer leads met leadgeneratie 1

Een lead magnet ontwikkelen

Een lead magnet ontwikkelen kan best lastig zijn. Daarom is het goed om de tijd te nemen om hier goed over na te denken.

Het is goed om de volgende punten voor jezelf duidelijk te krijgen:

  • Waar kan jij je ideale klant écht bij helpen?
  • Tegen welk probleem lopen zij aan?
  • Welk aanbod verkoop jij het allerliefst én zou je willen promoten?
  • Welke waarde kan je weggeven om de interesse te wekken?
  • Wat kan je gratis weggeven en in welke vorm?

Vaak zie je dat bedrijven kiezen voor een ‘gratis weggever’. Dit kan in vele vormen zijn, zoals een e-book met praktische tips en waardevolle informatie. Maar ook een casestudie of white paper als gratis download kan heel effectief werken. Uiteindelijk gaat het erom waar jouw potentiële klant behoefte aan heeft en wat bij jouw bedrijf past. Deze ‘gratis lokkertjes’ kan je zelf vullen met content waar jouw klanten echt iets aan hebben.

Waar bestaat een goede weggever precies uit?

Als je precies weet waar jouw klanten behoefte aan hebben is het tijd om een goede weggever te maken. Houd in gedachten dat veel mensen druk zijn en ze daarom geen zin (en tijd) hebben om ergens urenlang in te duiken.

Tips voor een goede weggever:

  • Zorg dat het probleem van jouw ideale klant naar voren komt, zo wek je gelijk de interesse;
  • Houd het kort! Less is more. Een overkill aan informatie kan ook averechts werken;
  • Praat in de taal van jouw klanten en vermijd vakjargon;
  • Gebruik actiegerichte opsommingen die opvallen in de tekst;
  • Wees niet bang om te veel waarde weg te geven;
  • Zorg dat je origineel bent, mensen zitten niet op de zoveelste standaard weggever te wachten;
  • Deel tips waar jouw lezer écht iets aan heeft, zodat ze ermee aan de slag kunnen.

Uiteindelijk gaat het erom dat je een weggever als lead magnet ontwikkelt die jouw aanbod goed laat zien én oprecht interessant is voor jouw doelgroep.

Hoe zorg je ervoor dat je gratis weggever wordt gedownload?

Om het percentage dat je gratis weggever download te verhogen kun je conversie optimalisatie toepassen. Dit zijn verschillende technieken die ervoor zorgen dat mensen die je pagina bezoeken ook echt je gratis weggever downloaden. conversie optimalisatie is erg belangrijk, want als je gratis weggever niet wordt gedownload dan heb je er niets aan.

Gebruik een niet irritante pop-up

Je kunt er voor kiezen om je gratis weggever te laten downloaden door middel van een pop-up. Dit is een klein venster die boven je pagina verschijnt en waarin staat dat je gratis weggever beschikbaar is. Pop-ups zijn erg effectief, want ze zorgen ervoor dat mensen echt even stoppen met wat ze aan het doen waren en naar je boodschap kijken.

Toon het resultaat

Conversie optimalisatie kan ook helpen om ervoor te zorgen dat mensen die niet direct je gratis weggever willen downloaden toch geïnteresseerd raken. Dit doe je door ze bijvoorbeeld te laten weten hoe je gratis weggever ze kan helpen. Als je conversie optimalisatie toepast dan zorg je er dus voor dat je gratis weggever echt wordt gezien en gedownload.

Een pagina zonder afleiding

Wat ik zelf doe, is een pagina maken zonder afleiding. Zo verwijder ik mijn menu van de pagina en laat ik alleen mijn logo zien. Vervolgens gaat de pagina alleen maar over de voordelen van bijvoorbeeld het e-book dat ik aanbied en vertel ik wat je gaat bereiken als je deze hebt gelezen. Door overtuigend te zijn in je boodschap zullen meer mensen je gratis weggever downloaden en zal je mailinglijst sneller groeien.

Zelf aan de slag met leadgeneratie

Ben jij er klaar voor om zelf aan de slag te gaan om meer leads te verzamelen? Dan wil ik je er als laatste op wijzen dat jouw website ook een hele belangrijke lead magnet is. Tenminste, wél als je er goed over nadenkt! Door je website te optimaliseren zullen je conversies stijgen.

Wil je weten wat conversie optimalisatie voor jouw website kan doen? Klik hier!

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van De Ideale Website, zonder dat je een grote investering hoeft te doen.

Waarom jouw bedrijf een website check nodig heeft

Van bezoeker tot klant met content

Plaats een reactie

Sven Kersten

Sven Kersten

Beschikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur.

9:00 uur ben ik weer online!

Sven Kersten
Hey 👋
Wat kan ik voor je doen?
WhatsApp