22 december 2021 in Conversie
Als een bezoeker op jouw website komt, beslist hij of zij binnen een paar seconden of ze het interessant vinden, of niet… Je hebt dus maar één kans om een goede eerste indruk te maken. De uitstraling en structuur van jouw menu is hier een belangrijk onderdeel van. Wees je daar bewust van. Een goede menustructuur draagt namelijk bij aan de gebruikerservaring van jouw bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat je duidelijk omschrijft welke diensten jij aanbiedt. Als bezoekers moeten zoeken naar jouw aanbod, gaat er iets goed mis. Daarnaast is de kans groot dat ze wegklikken en bij jouw concurrent terechtkomen. Dat is wel het laatste wat je wilt, toch?
Niet alleen moet jouw menu er overzichtelijk uitzien, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Ook wil je Google helpen, door te zorgen dat de navigatie goed in elkaar zit en dat de opbouw van je menu logisch is.
Een goede menustructuur zorgt ervoor dat:
De robots van Google kijken net als jouw bezoekers naar de structuur van jouw website. Hoe duidelijker dit is, hoe hoger je gaat scoren in de zoekresultaten. Het is nou eenmaal een feit dat een goede menustructuur bijdraagt aan de vindbaarheid van je website. Je helpt de zoekmachines door jouw menustructuur op een logische manier op te bouwen, zie dit als een soort boom met takken. De takken kunnen jouw submenu’s zijn.
Kijk je bijvoorbeeld naar de menustructuur van mijn website, dan geef ik toe dat er nog wat aan verbeterd kan worden:
Als je goed kijkt, dan zie je hier 8 opties om mee te beginnen. 1 teveel. Te veel opties brengt twijfel en twijfel is nee.
Begin 2022 heb ik dan ook op de planning staan om meer opties te verwijderen uit het menu en alleen mijn standaard aanbod te vermelden, zonder de tussen producten. Die zet wel in de footer, maar hier zal ik alleen voor adverteren.
Niet alles hoeft direct in je menu zichtbaar te zijn, maar wel je hoofdaanbod en waar je echt voor staat.
Nu je weet waarom een goede menustructuur zo belangrijk is voor je website, wil ik een paar tips met je delen. Zo weet je wat je zelf kunt doen om jouw menu een boost te geven.
Nu je weet waar een goede menustructuur aan moet voldoen, is het raadzaam om eens kritisch naar jouw eigen menu te kijken. Is het direct duidelijk wat jij doet of aanbiedt? Heb je niet te veel items in je menu staan? En, kan je jouw omschrijving misschien beter optimaliseren voor SEO door zoekwoorden toe te voegen?
Hoe dan ook, een goede menustructuur is een punt van aandacht! Ben jij nou ook benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Kijk dan eens bij mijn website-check, waar ik jouw hele website onder de loep neem en ook advies geef over jouw menustructuur.