SEO uitbesteden? Zo pak je het aan

17 augustus 2021  |  6 minuten lezen

“Ik weet dat ik iets met SEO moet, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen” – klinkt dit herkenbaar? Voor veel ondernemers in ieder geval wel. Want je weet inmiddels wel dat het belangrijk is om vindbaar te zijn in zoekmachines, zoals Google. Alleen ben jij een kei in jouw vakgebied en is alles rondom SEO (oftewel zoekmachineoptimalisatie) abracadabra voor jou. Wil jij SEO uitbesteden? In deze blog leg ik uit hoe je het aanpakt.
Overzicht

    Wat is SEO uitbesteden precies?

    Kort uitgelegd: je hebt een website en daar ben je (als het goed is) trots op. Alleen, als die website niet vindbaar is in de zoekmachines is er niemand die jouw prachtige website bezoekt. Zonde toch? Behalve een handjevol bekenden is er niemand die jouw website vindt, terwijl je toch veel kennis te delen hebt. Door SEO (afkorting voor search engine optimization) in te zetten, zorg je er op organische wijze voor dat jouw webpagina’s in de zoekmachines zichtbaar worden.

    SEO bestaat uit verschillende technieken die je kunt toepassen. Daarom is het niet zo dat je met één simpele handeling bovenaan in Google verschijnt. Als je SEO gericht in wilt zetten, moet je een plan van aanpak maken.

    Ik spreek zelf vaak over de ‘drie wegen naar succes’ als het gaat om SEO:

    1. On page SEO
    2. Off page SEO
    3. Contentmarketing

    Als je écht wilt knallen met SEO, is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen deze drie onderdelen. Daarom is het raadzaam om dit specialisme uit te besteden als je echt resultaten wilt krijgen.

    Wat is on page SEO?

    Het woord zegt het eigenlijk al: on page SEO gaat over alles wat met (de pagina’s van) jouw website te maken heeft. Je zou kunnen zeggen dat het de fundering van jouw SEO is. Technisch moet alles kloppen, zodat de zoekmachines jouw webpagina’s kunnen vinden.

    Denk hierbij aan:

    • Een website die snel laadt;
    • Afbeeldingen en foto’s die voorzien zijn van een goede meta-omschrijving;
    • URL-optimalisatie;
    • Het gebruik van interne links.

    Een goede webdesigner weet precies hoe on page SEO toegepast kan worden. Check altijd bij jouw webdesigner wat er aan SEO is gedaan, voor je hiermee aan de slag gaat.

    Marketing strategy

    Wat is off page SEO?

    Als we het hebben over off page SEO, hebben we het over alle factoren die buiten jouw website plaatsvinden. Dit gedeelte van SEO kun je niet altijd beïnvloeden, toch is het wel belangrijk om hier actief mee bezig te zijn. Meestal heeft dit te maken met linkbuilding. Als een ‘belangrijke speler’ over jou praat, klink jij ook ineens belangrijker. Zo is het ook met websites! Hoe meer autoriteit een website heeft opgebouwd, hoe waardevoller de zoekmachines een website vinden. Stel dat een website met een hoge autoriteit naar jouw website linkt, is dat heel positief wat SEO betreft.

    Door backlinks op andere websites te verkrijgen, kun je off SEO enigszins beïnvloeden. Let echter wel op dat je dit op de juiste manier doet en dat de insteek altijd gericht is op het delen van waarde. Het is namelijk heel zinloos om backlinks te kopen. Vaak gaat dit om websites die geen waarde bieden en dit hebben de zoekmachines snel genoeg door.

    Contentmarketing; wat is dat dan?

    Zonder goede teksten (oftewel content) geen goed vindbare website! Zoekmachines hebben namelijk tekst nodig om jouw webpagina’s te vinden. Tel daarbij het gebruik van goede zoekwoorden op en dit kan jouw website een enorme boost geven!

    Het is hierbij wel belangrijk dat je inhoudelijk goede content maakt. Teksten die zijn gericht op het delen van waarde aan jouw lezers, niet geschreven voor Google.

    Contentmarketing is heel breed, denk hierbij aan:

    • Schrijven van goede SEO-webteksten;
    • Blogs schrijven;
    • Nieuwsbrieven versturen die linken naar jouw website;
    • Gericht inzetten van sociale media.

    Content is ontzettend belangrijk en is vaak het eerste dat bezoekers zien en lezen. Zorg er daarom voor dat deze eerste indruk goed is.

    Reading glasses and blank with word content marketing on a blue background

    SEO uitbesteden, hoe dan?

    Als jouw SEO op orde is, zorg je voor een goede langetermijnstrategie. Een strategie die ervoor zorgt dat je jouw doelgroep naar je website haalt, zonder hoge advertentiekosten kwijt te zijn.

    Door te zorgen dat alle aspecten van SEO goed ingezet zijn, kan jij vaker onderuitzakken en doet je website het werk voor je! Hierbij is het belangrijk om te weten wat je precies doet, zodat je de beste resultaten behaalt.

    Bij een ijzersterke SEO moet je het optimale uit de diensten van zoekmachines zoals Google halen. Een SEO-specialist kan het opzetten en beheren van deze diensten voor je uit handen nemen. Na een kennismaking bespreken we jouw wensen en doelen, waarna we samen een plan van aanpak maken. Het is echter wel belangrijk om te realiseren dat SEO een strategie is die werkt voor de lange termijn. Daarom starten wij altijd een samenwerking van minimaal zes maanden, zodat Google de tijd heeft om de aanpassingen aan jouw website op te pikken.

    Benieuwd hoe we van jouw website ook succes kunnen maken? Lees dan hier hoe SEO uitbesteden aan Spixels precies werkt.

    Scroll to Top