Het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

15 september 2021  |  7 minuten lezen

SEO en SEA, je hebt er vast wel eens van gehoord. In ‘online marketingland’ vliegen de termen je soms om de oren, maar wat betekent het precies en wat is het? Wanneer heb je het over SEO en wanneer over SEA? Je leest het in deze blog: het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd.
Overzicht

    Wat is SEO precies?

    SEO is de afkorting voor search engine optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Je zou ook wel kunnen zeggen dat het een verzameling is van technieken die je gebruikt om de vindbaarheid van je website te bevorderen. SEO heeft niet alleen met techniek te maken, maar ook met teksten, zoekwoorden en het optimaliseren van de foto’s en afbeeldingen op je website.

    Google laat webpagina’s zien door middel van een soort ‘zoekalgoritme’. Door te zorgen dat jouw website goed functioneert op alle vlakken, kun je posities op de eerste pagina in Google bereiken. Dit is allemaal op organische basis, dus niet door Google hiervoor te betalen.

    Wat is SEA dan eigenlijk?

    SEA is de afkorting voor search engine advertising. Kort samengevat gaat dit om adverteren in Google om op de eerste pagina terecht te komen. Dit doe je met behulp van Google Ads, het advertentieprogramma van Google. De zoekresultaten op basis van SEA zie je bovenaan in de zoekresultaten met de dikgedrukte tekst ‘advertentie’ ervoor. Je betaalt kosten aan Google op het moment dat iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Kijkt iemand alleen naar je advertentie? Dan betaal je niks. Mede daarom vinden veel organisaties het interessant om op een snelle manier veel leads naar je website te krijgen.

    De plek van je advertentie hangt af van een aantal factoren. Zo kijkt Google naar iedere advertentie en geeft er een ‘kwaliteitsscore’ aan, dit kan zijn van 1 tot 10 voor ieder zoekwoord (per campagne).

    De drie factoren die de kwaliteitsscore bepalen zijn:

    • Het verwachte aantal klikken op de advertentie;
    • De populariteit van het gekozen zoekwoord (is er veel concurrentie?);
    • De relevantie van de advertentie.

    Natuurlijk kijkt Google naar meer factoren om te bepalen waar jouw advertentie getoond wordt. Het blijft een kwestie van uitproberen en testen wat het best werkt.

    verschil seo sea

    Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

    Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA zit in de tijd die je investeert. Wil je snel resultaat? Dan is een SEA-campagne meer geschikt. Heel simpel uitgelegd: je betaalt Google om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

    Wil je gaan voor een strategie voor de langere termijn? Dan is het inzetten van SEO de beste optie. Met SEO bereik je namelijk organische vindbaarheid, zonder dat het je veel geld kost. Voor de langere termijn is het inzetten van SEO altijd een goed idee, want als je website eenmaal goed is geoptimaliseerd, heb je er voor langere tijd veel profijt van. Dit in tegenstelling tot SEA. Stop je met adverteren, ben je ook je positie in Google kwijt. Er zijn ook veel mensen die direct zeggen nooit op de advertenties in Google te klikken, toch zijn er ook veel organisaties die er wel goede resultaten mee behalen.

    Bij SEA is het belangrijk om goed te ‘targetten’ op de juiste zoekwoorden en zoektermen, maar ook om continu te blijven monitoren welke advertenties zorgen voor de meeste conversie. Ook een SEO-strategie vraagt om het monitoren van de resultaten.

    Wist je dat er visueel weinig verschil is tussen een SEA advertentie (betaald) en een SEO snippet (gratis) in de zoekresultaten?

    Kan je SEO en SEA combineren?

    Het is zeker mogelijk om SEO en SEA te combineren. Al heeft een organisatie die gaat beginnen met SEA veel profijt van een stabiele basis op het gebied van SEO. Hierbij is het onder andere belangrijk om goede landingspagina’s te hebben, die zorgen voor veel bezoekers naar een website. Dit bereik je door de juiste zoekwoorden en zoektermen te gebruiken, die je ook weer kunt gebruiken om advertenties in Google te maken.

    Het belangrijkste om te onthouden is dat SEA zorgt voor direct resultaat. Dit resultaat stopt direct zodra je stopt met betalen. De kans is dan groot dat je website praktisch onvindbaar is, omdat je geen tijd en moeite hebt gestoken in het optimaliseren van je website. SEO is een strategie voor de langere termijn en zorgt er uiteindelijk voor dat je website meer bezoekers trekt.

    Is SEO of SEA iets voor jouw onderneming?

    Ben je benieuwd of een SEO-strategie of een SEA-campagne iets voor jouw onderneming is? Lees dan meer over het uitbesteden van SEO of over het starten van een advertentiecampagne in Google. Heb je andere vragen, stuur dan gerust een bericht.

    Scroll to Top